Många av våra arbetsdagar skiljer sig från varandra. Vissa dagar har vi mer att göra medans andra dagar kan vara lite lugnare. Oavsett så är det viktigt att kunna optimera sin arbetsdag för att få det viktigaste gjort och skapa en bra grund för nästkommande dag. Vi har här samlat ihop lite tips för att du ska lättare kunna göra din arbetsdag till den bästa möjliga.
Ha penna och anteckningsblock nära
Vi har alla varit med om att vissa tankar ofta glöms av i stressiga situationer och visst är det irriterande? Ett bra tips är att ha en penna och något att anteckna på nära tillhands för att snabbt kunna skriva ner din tanke eller fråga och kunna ta itu med den senare under dagen när det finns tid för det.
Använd en veckoplanerare
När vi är ändå är inne på att anteckna så är ett annat tips att ha en veckoplanerare eller almanacka. Sätt dig i slutet på veckan och skriv in vilka dagar du ska göra vad och planera din vecka utifrån det. På måndag morgon blir det lättare att få en överblick på veckan och veta vad som behöver prioriteras.
Gör en prioriteringslista
Ibland har vi alldeles för mycket på vår att-göra-lista och då kan det vara bra att göra en prioriteringslista. Värdera deadlines och tidsåtgång och sammanställ allt så att du tydligt vet var du ska börja och hur mycket tid du eventuellt ska lägga på det momentet.
Samla energi genom pauser och mellanmål
Något utav det viktigaste är att kunna ta pauser i arbetet. Vanligtvis är vi fokuserade i 45-60 min men efter det kan det vara nyttigt att ta en paus. Det räcker ofta att gå och hämta en kaffe eller ta en frukt för att återhämta energi. Att ta en nypa luft är även det bra för att få mer energi.
Lysna på en motiverande spellista
Att ha musik på i bakgrunden är motiverande för många. Här på kontorshotellet har vi alltid på låg musik i de öppna ytorna för att det ska kännas trevligt. Det finns färdiga listor som riktar in sig på just fokus eller varför inte ha som vana att lyssna på din favoritlåt när energin börjar svikta?